image description

2017 Alle rechten voorbehouden door © Harry van Hest

Blogartikel

23 co - STORYTELLING 7 TIPS - IF YOU WANT TO MAKE MONEY, BE MORE FUNNY !

Uiteraard hopen wij allemaal dat onze persoonlijke communicatie een sterke impact heeft. Dit zowel als we communiceren met onze klanten, met onze partner, met onze kinderen, onze medewerkers, of ...je noemt het maar.

Maar wij weten allemaal dat die communicatie toch niet altijd even succesvol is!

Daarom heb ik in deze column alvast zeven elementen verzameld die ook jou kunnen helpen om wat je vertelt meer kracht en impact te geven.

Ik stel voor van ze hier alvast kort te definiëren en ze dan later een voor een nog verder uit te diepen.

VERRASSING Als je boodschap 'nieuw' is voor je ‘ontvanger’ dan heeft ze uiteraard meer impact dan wanneer je steeds weer een open deur intrapt.
Zo kan ik mij voorstellen dat een heleboel mensen nog perfect weten waar ze waren toen ze hét nieuws hoorden op 11 september 2001, of schrijf ik beter 9/11 !?!                Als ‘verrassing’ kon dat toen tellen!
Dus zowat iedereen kan zelfs nu nog navertellen wat ze op dat moment aan het doen waren!

Maar de verrassing kan ook minder dramatisch! Als je tegen mensen in je omgeving zegt ‘goed weer vandaag he’, ..of ’ik ben vandaag naar de kapper geweest’,.. dan wordt daar niet met volle aandacht naar geluisterd.
Als je echter zegt ‘wil ik je eens wat vertellen, ik ga trouwen, verhuizen, van werk veranderden,…’ komt dat allicht als een verrassing binnen en daar wordt wél naar geluisterd en allicht een tijdje verder over gecommuniceerd! 

CONTEXT zeggen er is een building ingezakt is een ding, maar als je er bij verteld dat het gebeurde doordat er een vliegtuig in vloog, maakt dat een en ander al heel wat duidelijker en visueler.
Gelijk meegeven dat er met de building ernaast precies hetzelfde gebeurde, zal de indruk die dit verhaal maakt, nog vergroten.
Er ook nog bij vertellen dat het in het (tot dan toe relatief) veilige Amerika gebeurde, maakt het extra dramatisch en beklijvend.

EENVOUD Traditioneel zijn sprookjes hier het perfecte voorbeeld van.
Niet voor niets tellen die dan ook als schoolvoorbeelden van 'story telling'.
Neem nu Roodkapje (foto), als je dat verhaaltje één keer gehoord hebt, kan je dat zo navertellen!?!

Belangrijk hierbij is het vermijden van overbodige details.
Goeie storytelling streeft naar eenvoud. Wij kennen allemaal de irritatie bij een partner die, als jij zegt 'vorige maandag kwam...' tussenkomt en zegt 'nee schat het was dinsdag...' alsof het een politierapport betreft.
Voor zij die geboeid naar het verhaal luisteren hebben zo’n details totaal geen belang.

MULTISENSORICH Hoe meer zintuigen je bespeeld hoe beter je verhaal zal blijven ‘plakken’.
Ooit mocht ik het meemaken hoe de Belgische TV-ster Gene Bervoets verhalen vertelde (foto) over de specerijen van over heel de wereld.
Als bekende film en televisie-persoonlijkheid vertelde hij dat uiteraard boeiend, maar het mooie was dat hij ook diverse kruidenpotjes bij had.
Die liet hij rondgaan en iedereen kon er aan ruiken, voelen en wie zin had mocht zelfs proeven.
Uiteraard zullen die verhalen van Gene een sterkere impact gehad hebben dan wanneer hij met enkel maar slides zou gewerkt hebben.

EMOTIE Als je (bv als spreker) je toehoorders kan doen schrikken door even theatraal uit te halen met geveinsde kwaadheid op iemand uit het publiek (omdat zijn gsm rinkelt bv) of door smekend op de knieën te gaan zitten als er iemand onverwacht de zaal verlaat, uitroepend 'ajb zo slecht ben ik nu toch ook weer niet, please blijf toch', dan heb je gegarandeerd een blijvende indruk gemaakt.
(In opleidingen 'public speaking' raad ik steeds aan van al was het maar 1 of 2 theater lessen te volgen, die zetten je vast op weg om oa door je lichaamstaal meer emotie los te weken).

Extra: HUMOR dit hoort eigenlijk bij de EMOTIE maar is zo krachtig dat het nu al extra aandacht verdient.
Want als je iemand kan doen lachen dan speel je sowieso in op de emoties en scoor je gegarandeerd bij iedereen die van goede wil is.
Beroepssprekers of het nu mensen zijn die voordrachten geven of trainingen of leraren, geef ik steeds mee IF YOU WANT TO MAKE MONEY, BE MORE FUNNY. Welke leerkracht herinner jij je nog uit je jeugd? Welke jeugdbewegingsleider of sporttrainer ? Waarschijnlijk hij of zij die goed, veel en vooral grappig kon vertellen.

HERHALING Dit is de zevende mogelijkheid om succes te hebben met je verhaal.
Hoe meer je een boodschap herhaalt, hoe beter ze blijft ‘plakken’. Uiteraard is hier enige subtiliteit vereist.
Gewoon als een machinegeweer de zaken opnieuw zeggen zal je kansen op een volgende gezellige babbel allicht hypothekeren.
Maar subtiel je boodschap opnieuw meegeven met bijvoorbeeld andere voorbeelden, werkt intrigerend en dus beklijvend. 

Ziezo! Allicht heb je hiermee alvast een lijstje met aandachtspunten die je één voor één kan oefenen in de dagdagelijkse verhalen die je toch sowieso vertelt.
Want elk nieuwsje dat je deelt met anderen, vormt een verhaaltje, een 'story’tje', waarvan je hoopt dat het goed begrepen wordt door je ontvanger wie het ook moge zijn.

Zoals beloofd op elk van deze puntjes komen we doorheen deze blogreeks nog terug. (Kijk alvast ook eens bij BLOG COLUMN 34 co)

Foto's oa Caroline Dupont - Foto's gemaakt tijdens het event 'RELAAS' (= verhalen vertellen voor iedereen) geregeld georganiseerd in 'Den Hopsack' te Antwerpen door Cathelijne de Vries 

Onderstaande lezing omvat alle hoger vermelde elementen : 
https://www.gastspreker-harry.be/nl/gastspreker/topic-3487/To+be+Energised+or+not+to+be+Energised%2C+this+is+the+Answer/ 

Meer info:  https://www.gastspreker-harry.be/nl/gastspreker/topic-3514/Coaching+Public+Speaking+-+%27Vanzelf+sprekend%27/


260 likes

Wenst u meer informatie?

Wenst u meer informatie omtrent de mogelijkheden voor uw evenement, of zoekt u een coach die uw communicatieve vaardigheden kan aanscherpen?
Dan kan u altijd vrijblijvend contact opnemen via volgende link: