image description

2017 Alle rechten voorbehouden door © Harry van Hest

Blogartikel

34 co KAIZEN - DE ZIN EN OF ONZIN VAN ‘MOTIVATIONAL SPEECHES’

'KAIZEN' toepassen

Zelf ben ik opgenomen in diverse sprekersbureaus als ‘motiverende spreker’. Maar ik ben helemaal niet een van die zelfverklaarde goeroes die beloven dat na één voordracht of seminar  een bedrijf of iemands leven, een gegarandeerde successtory wordt. Mijn betrachting is al jaren van via voordrachten en trainingen de stimulans te creëren om kleine stapjes voorwaarts te zetten, en onlangs leerde ik dat die benadering een naam heeft: ‘Kaizen’.

De geschiedenis van Kaizen, een van origine Japans woord, begint na WOII. Japan lag in puin na hun verloren oorlog. De Amerikanen van wie de economische macht toen het minst geleden had van al de geallieerden, hadden dit uiteraard al zien aankomen. Dus terwijl ze Europa hielpen via het Marshallplan om de invloedssfeer van het communisme in te dijken, deden ze iets soortgelijks in Japan.
(Want ook daar deed Uncle Sam zware investeringen om qua invloed een continue voorsprong te houden op de Sovjets.)

Hoe ze dat aanpakten? Allicht kennen we allemaal de positie die men heeft als men ergens geld leent: je accepteert noodgedwongen gewillig de voorstellen van diegene die je dat geld ter beschikking stelt.
Zo ook de Japanners.
Amerika stuurde zo’n 2 ½ miljard dollar maar tegelijk ook een aantal experten die op die manier hun stempel op het land van de rijzende zon konden drukken. Op dat moment was Japan echter zo’n puinhoop, dat grootse veranderingen gewoon onmogelijk waren.
Dus die economische US-experts opteerden voor het stapsgewijs toepassen van kleine veranderingen.
De Japanners gaven dit 'verschijnsel' een naam en 'Kaizen' was geboren. (foto)

Op kompas naar De Cote d’Azur

Via kleine verbeteringen uiteindelijke resultaten compleet veranderen. Dat is ook mijn betrachting als ik mijn ‘To be energised or not to be energised, this is the answer’-  (zie link) voordracht breng. 
Zij die ooit gefocust waren op hun kompas (foto) om een bepaald doel te bereiken tijdens bv een trektocht, zullen geleerd hebben dat hierbij één graad afwijken een gigantisch verschil kan maken.
Ook als men zou vertrekken uit Brussel omdat men op de brug van Avignon wil gaan dansen, dan mikt men met zijn kompas pal op het zuiden, maar als men één graad afwijkt van dat 'zuiden' komt men kilopmeters verder  in Marseille terecht.
Zo gaat het ook met een mensenleven, een carrière, een relatie, etc.
Als men een klein tikje de andere richting uitgaat krijgt men een heel ander resultaat. Laat ik als voorbeeld  even het verhaal vertellen van mijn kapper.

Goed gezind of slecht gezind !?!

Ooit zat ik in de stoel van mijn kapper en zijn favoriete medewerker nam mijn haar letterlijk en figuurlijk onder handen.
Zoals dat gaat bij een kapper hadden wij het even gehad over het weer, de headlines van de krant en wat wij laatst op TV hadden gezien.
Na het moment van stilte dat dan doorgaans volgt, komt traditioneel zijn vraag 'en waar ben je zoal mee bezig?'.
Dan is het mijn beurt om het gesprek over te nemen en te vertellen welke ‘spannende’ dingen ik nu weer heb meegemaakt of zou gaan meemaken. 

Toen ik hem vertelde dat ik speciaal naar de kapper kwam omdat ik binnenkort als spreker weer eens mijn 'motivational' zou brengen voor een groep van zo'n 900 mensen en dat het geheel zou gefilmd worden, was hij direct geïnteresseerd.
Waarbij hij vertelde dat hij ooit zo'n wat hij noemde ‘spreekbeurt' had meegemaakt en dat hij eigenlijk niet meer wist waarover het ging, maar dat hij van die happening wel één specifiek ding onthouden had.
Dat ene ding vertelde hij, was dat de spreker van dienst hem had geleerd dat je elke dag bij het ontwaken de keuze hebt om goed gezind ofwel slechtgezind uit je bed te stappen (foto) en dat wat je ook kiest, de dag toch steeds 24 uur duurt.
Bij de ene keuze verloopt de dag echter een stuk plezieriger dan bij de andere optie. Dit geldt trouwens niet alleen voor jezelf maar ook voor de mensen in jouw omgeving. Die wijze les was hij sinds die dag consequent gaan toepassen.
Wat denk je van het verschil dat het zou maken in bijvoorbeeld jouw bedrijf als iedereen die positieve 'opsta-keuze' zou maken?
Dat is wat wij Motivational speakers teweegbrengen!
Want toeval of niet, dit kleine opstaan- topic zit, samen met heel wat andere ‘Kaizen elementen' ook letterlijk vervat in mijn voordracht.

Dit leerde mij twee zaken.

Of het nu een ‘motivational’ speech is of een andere voordracht, als spreker, trainer, coach,… mogen we nooit de pretentie hebben te denken, laat staan beweren, dat we de wereld kunnen veranderen.
Maar we kunnen wel in een bedrijf of zelfs in een mensenleven een aantal kleine handvaten aanreiken die enkele graden verschil zullen uitmaken waardoor een voorgenomen einddoel makkelijker/sneller wordt bereikt.

Wel is het belangrijk van daarbij ook de woorden van een 'echte' motivational-goeroe Zig Ziglar indachtig te zijn.
Ooit werd Zig namelijk na een voordracht aangesproken door iemand uit het publiek die zei:
‘Zig het was een fantastisch verhaal, maar motivatie blijft toch nooit duren!?!’ Waarop Zig antwoordde: het effect van een douche blijft ook nooit duren, daarom raad ik aan van er dagelijks een te nemen!’ (foto)
En dat is dan de verantwoordelijkheid van zowel ons als sprekers, als van de opdrachtgevers.
Het stopt niet na de motiverende incentive!
De follow-up is even belangrijk!
Ooit kreeg ik na mijn Motivational in Amsterdam dit mailtje van mijn ‘Johnson & Johnson-opdrachtgever:
Wij vonden het een hele fijne voordracht! Jouw ‘power move’ met applaus fleurt hier de boel nu nog geregeld op! ;-) Er wordt dan ook nog regelmatig met een knipoog naar je voordracht verwezen, en meestal resulteert dat in veel enthousiasme dus het zet steevast een positieve noot onder onze meetings!
Dit is de uiteindelijke bedoeling, herhalen, herhalen en nog eens herhalen.
Daar doen we het voor. Leve Kaizen !

https://www.gastspreker-harry.be/nl/gastspreker/topic-3487/To+be+Energised+or+not+to+be+Energised%2C+this+is+the+Answer/  

555 likes

Wenst u meer informatie?

Wenst u meer informatie omtrent de mogelijkheden voor uw evenement, of zoekt u een coach die uw communicatieve vaardigheden kan aanscherpen?
Dan kan u altijd vrijblijvend contact opnemen via volgende link: